Optimera din elbils räckvidd på vintern
Det pratas mycket om elbilars räckvidd vilket inte är så konstigt eftersom räckvidden styr hur långt bilen kommer på en laddning. Det finns många faktorer som påverkar räckvidden, och det som påverkar mest är kyla och vinterväglag. Ju kallare väder, desto sämre räckvidd. Men kan du själv påverka din bils räckvidd när vintern gör entré? Japp, här berättar vi hur.
Hur lång räckvidd en elbil har påverkas av flera faktorer, som till exempel batteriets kapacitet och bilens förbrukning men också yttre omständigheter som temperatur och vägförhållanden. Elbilars räckvidd mäts med hjälp av ett EU-standardtest som kallas WLTP – Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. När biltillverkare anger räckvidden på en elbil görs det i kilometer med en referens till en WLTP-körcykel. Testet genomförs på en chassidynamometer som simulerar en rullande väg under bilen, där stads-, landsvägs- och motorvägskörning testas. Räckvidden anges baserat på ett genomsnitt från dessa testmoment.
WLTP-testet utförs dels i 23 grader och dels i 14 graders värme – den europeiska medeltemperaturen. Kyla är en av de mest påverkande faktorerna för räckvidden. Ju lägre temperatur det är, desto sämre räckvidd får du. Väglaget påverkar också, där räckvidden blir kortare vid större motstånd. Det kräver alltså mer att köra på snö än på torr barmark. För oss i Sverige – och särskilt för dem som bor i Norrland, innebär detta att den faktiska räckvidden kommer vara kortare än vad som anges enligt WLTP. Men du kan påverka detta själv. (För att inte tala om fördelen att din elbil är mycket lättare att starta en kall vinterdag än en bensin- eller dieselbil).
Så här gör du för att maxa räckvidden:
1. Ladda tills du ska köra
Eftersom ett varmt batteri är effektivare än ett kallt, är det bra om du kan ställa in avfärdstiden så att batteriet laddas ända till avfärd. Då har batteriet rätt drifttemperatur från start.
2. Värm upp bilen
Se till att värma upp bilen innan du ska köra. Slår du på värmaren under tiden som bilen laddas används dessutom energin från elnätet istället för batteriet och du får det varmt och skönt i bilen utan försämrad räckvidd.
3.Parkera helst inomhus eller under tak
Det absolut bästa är ett uppvärmt garage, eftersom bil och batteri då är varmt från start. Men även en parkeringsplats utomhus under tak är bra. Då håller du bilen fri från tung snö som innebär extra vikt.
4. Ta alltid bort snö och is
När en elbil blir tyngre minskar räckvidden. Det är dessutom olagligt att köra med ett snölager på taket. Se därför alltid till att borsta av hela bilen noggrant. Kolla så det inte har samlats snö och is i hjulhus och kring bilens underrede.
5. Sätes- och rattvärme hellre än kupéfläkt
Att ha full värme på kupéfläkten drar mycket kapacitet från bilens batteri. Sätes- och rattvärmen förbrukar mindre energi och är därför att föredra när du vill en behaglig temperatur i bilen.

6. Kolla däcktrycket ofta
Att köra med för lågt däcktryck kan minska räckvidden mer än vad kyla och snöigt väglag gör tillsammans. Det beror på att ett lågt däcktryck ger ökat motstånd och därmed ökad energiförbrukning. Kontrollera därför däcktrycket ofta – hellre lite för högt än för lågt.
7. Anpassa hastighet och körstil
Det är inte bara säkerhetsmässigt viktigt att anpassa hastighet och körstil efter väglag. Du kan också spara mycket energi genom att köra mjukt i snö och halt väglag. Försök hålla en jämn hastighet och undvik att gasa och bromsa kraftigt.
8. Undvik oplogade vägar
Undvik att köra på oplogade vägar så mycket som möjligt för att inte köra i snö och modd. Förutsatt att det inte innebär långa omvägar, försök att hålla dig till större, plogade vägar.
9. Håll kupén torr
Försök undvika att dra in snö i bilen. Ta av skorna innan du sätter dig och använd gummimattor som du enkelt kan skaka av. Det kan löna sig att ibland parkera bilen i ett varmgarage eller att torka upp den ordentligt med en kupévärmare.
10. Underhållsladda vid korta stopp
Det är bra att ladda bilen medan du handlar eller gör andra ärenden. Då hjälper du batteriet att hålla rätt drifttemperatur, vilket i sin tur bidrar till ökad räckvidd. Och passa på att värma bilen medan den står på laddning.